Werkgeversbijeenkomst

In de nieuwsbrief van mei hebben wij u al op de hoogte gebracht  van de werkgeversbijeenkomst op 27 september. In tegenstelling tot wat in de nieuwsbrief staat, zal de bijeenkomst niet bij Summit Health & Business plaatsvinden maar bij Koppert Cress, De Poel 1, 2681 MB te Monster.

We gaan letterlijk een kijkje nemen in een gezonde kantine. Wat schotelt Koppert Cress haar werknemers voor? Wij nodigen u hierbij van harte uit om de werkgeversbijeenkomst te starten met een gezonde lunch.

Vervolgens bieden wij 3 workshops die in het teken staan van het op tijd signaleren van problemen met betrekking tot het dagelijks functioneren. Deze workshops zijn in carrousel-vorm om zo voldoende de ruimte te hebben voor interactie en vragen.

Programma:

13.00 uur:  Aanvang lunch. Koppert Cress zal tijdens de lunch uitleg geven over hun visie op gezondheid in het algemeen en de gezonde lunch in het bijzonder.

14.00 uur: Inleiding middagprogramma

14.30 uur: Start workshopcarrousel
– Een gezonde nachtrust
– Van werkstress naar werkgeluk
– Optimaal benutten functioneringsgesprekken

16.30 uur: Gezamenlijk afsluiting en tijd om te netwerken
Deelname aan de lunch en workshops is gratis. Meld je zo spoedig mogelijk aan! Vol = vol
Stuur een mail naar: s.olierook@summithealth.nl

Wij hopen u op 27 september te mogen begroeten!

 

Basiscontract met Arbodienst moet voor 1 juli geregeld zijn!

Nieuwe Arbowet en basiscontract
Per 1 juli 2017 is de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) gewijzigd en zijn bedrijven met personeel wettelijk verplicht een basiscontract te sluiten met een Bedrijfsarts of Arbodienst. Een basiscontract beschermt werknemers, biedt werkgevers houvast en geeft helderheid voor alle betrokken partijen. Het is gebaseerd op de wet- en regelgeving en de eisen waaraan een contract tussen werkgever en Arbodienst minimaal moet voldoen zijn erin opgenomen.

Summit Health & Business FolderVoor de lopende Arbocontracten geldt een overgangsregeling van een jaar. Je hebt dus nog tot 1 juli 2018 de tijd om een nieuw basiscontract met je Arbodienst te sluiten. Heb je dat niet, dan kan Inspectie SZW boetes opleggen.

Heb je momenteel helemaal nog geen contract met een Arbodienst? Zorg er dan voor dat je deze zo snel mogelijk afsluit. Summit Health & Business is sinds januari van dit jaar een gecertificeerde Arbodienst. Dus wanneer je met ons een Arbocontract sluit, voldoe je direct aan de nieuwe Arbowet.Wil je hier meer informatie over ontvangen? Mail dan naar info@summithealthbusiness.nl of bel 0174 – 540 387.

U kunt natuurlijk ook gemakkelijk online ons contactformulier invullen, druk op de onderstaande knop om hier gebruik van te maken:

Contact Opnemen

Uw complete arbobeleid in professionele handen

Summit Health & Business
Uw complete arbobeleid in professionele handen

Als ondernemer wil je natuurlijk zo weinig mogelijk ziekteverzuim binnen je organisatie. Kwestie van geluk? Niet echt. Bedrijven kunnen zelf heel veel doen om werknemers duurzamer te laten functioneren in een gezonde werkomgeving.

Theo Nass, Ellen Nass en Michèle van den Bijllaardt van Summit Health & Business in De Lier zijn eensgezind: als het om gezondheid gaat, zou preventief welzijnsbeleid veel meer het sleutelwoord moeten zijn. Natuurlijk voor particulieren, maar misschien nog wel meer voor bedrijven. “Tijdelijke of permanente uitval van personeel kost organisaties handenvol geld en kan het functioneren van een onderneming in het ergste geval zelfs bedreigen”, zegt Theo Nass. “Dat wil je niet. Bij Summit Health & Business vinden we dat er veel meer in het voortraject gedaan kan worden. Kom op tijd in actie, al helemaal als er onverhoopt tóch ziekteverzuim ontstaat. Dan is het nóg belangrijker om aangesloten te zijn bij een arbo-organisatie die het klappen van de zweep kent. Met alle disciplines onder één dak noemen we de arbodienst van Summit Health & Business daarom ook wel een expertisecentrum voor gezond werken.”

Certificaten ISO 9001 en SBCA

Dat Summit Health & Business daadwerkelijk een professioneel expertisecentrum is, bewijzen de op 1 januari van dit jaar behaalde certificaten ISO 9001 en SBCA. Michèle van den Bijllaardt. “ISO 9001 is de internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen. Dit betekent dat al onze workflows en activiteiten wettelijk zijn geborgd en voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen, waaronder de zojuist van kracht geworden wet op de privacy, de AVG. Het is voor bedrijven per 1 juli zelfs verplicht om aangesloten te zijn bij een arbodienst die gecertificeerd is. Is dat niet het geval, dan zijn ze verplicht om op zeer korte termijn over te stappen. Uiteraard staan we met Summit Health & Business open voor ondernemers die nog op zoek zijn en de zekerheid willen hebben van een betrouwbare arbopartner die wél voldoet aan alle wettelijk voorgeschreven voorwaarden en daardoor automatisch ook betere kwaliteit levert.”

Zekerheid

Ellen Nass benadrukt daarnaast ook het belang van het SBCA-certificaat dat Summit Health & Business sinds een half jaar bezit: “In het SBCA staan alle voorwaarden waar een gecertificeerde arbodienst aan moet voldoen voordat zij een certificaat krijgt. Ook dit geeft bedrijven de zekerheid dat ze zijn aangesloten bij een organisatie die helemaal thuis is in alles wat er komt kijken bij de begeleiding van zowel gezonde als zieke werknemers.”

Summit Health & Business - Het Team

 

Slaap College, 5 september 2018

Together In Motion Fysiotherapie en Summit Health & Business organiseren een thema-avond over SLAAP. Tijdens dit college leer jij alles over slaap en volgen we iemand die slaapwandelt! Er is plek voor 40 deelnemers en bijwonen is gratis! Vol = vol!

Luuk Hendriks en Michèle van den Bijllaardt vertellen je alles over het hoe en waarom van slaap en de effecten van te kort slapen. We bespreken de “wakker houders” zoals blauwe schermen en de to do lijstjes en we geven tips over de “slaapverwekkers” zoals bewegen, voeding en slaaprituelen.

* Waarom slapen we?
* Hoeveel slaap heb jij nodig?
* Hoeveel slaap heeft jouw kind nodig?
* De effecten van te weinig slaap
* Slaap(tekort) en de werkvloer
* De biologische klok en wisselende werktijden
* Stoppen met snurken
* De beste slaapverwekkers
* De slechtste wakkerhouders
* EHBO bij slecht slapen
* Advies matrassen en kussens

Even voorstellen: Harry Meijer

Casemanager & Arboverpleegkundige
Samenwerken aan duurzame oplossingen!

Ons team zetten we regelmatig in de schijnwerpers. Wat is hun expertise en wat zijn hun drijfveren om van Summit Health & Business een succes te maken?
Dit keer in de picture, casemanager, arboverpleegkundige en veiligheidskundige, Harry Meijer.

Harry voert een divers pakket aan taken uit. Naast het arboverpleegkundig spreekuur geeft hij cursussen, begeleidt hij als vaste casemanager werknemer en werkgever en voert hij PMO’s en PAGO’s uit. De visie van Harry is een Summit-visie, gericht op preventie, vitaliteit en duurzaamheid.

Ervaring
Harry heeft al een lange carrière achter de rug. Na zestien jaar als IC/CCU verpleegkundige te hebben gewerkt in diverse ziekenhuizen, trekt het bedrijfsleven hem aan. Hij start als bedrijfsverpleegkundige bij scheepswerf Wilton Feijenoord, om zich te gaan bezig houden met het domein arbeid en gezondheid. Hierna is hij regiomanager geworden bij BGZ wegvervoer en wordt hij zelfstandig adviseur Arbeid & gezondheid voor bedrijven en arbodiensten.
Zijn opleiding tot veiligheidskundige vergroot tenslotte zijn kennis en vaardigheden op gebied van het inventariseren van risico’s. Kortom, Harry is een waardevol Summit teamlid.

Drie tips van Harry:
1. Eerlijkheid duurt het langst
2. Neem klachten serieus
3. Zoek “gezamenlijk” naar een oplossing

Wat vind je zo aantrekkelijk in je functie? Waarom wil je met bedrijven werken?
“Ik ben een mensenmens en het is dus heerlijk om met mensen te werken. De spanning tussen zakelijk en sociaal is soms lastig maar ook een uitdaging om werknemer en werkgever op een lijn te krijgen. Er is tenslotte een gezamenlijk belang.
Het is een constante drive om bedrijven mee te krijgen in de gedachtegang van duurzaam inzetbaarheid. Preventie, preventie, preventie. Dit klink zo logisch maar in de praktijk blijkt dit niet zo eenvoudig. Het is daarom van belang om als adviseur bedrijven hier in mee te nemen en samen te zoeken naar een haalbare aanpak.”

Wanneer geeft je werk voldoening?
Eigenlijk heb ik altijd wel plezier in mijn werk. Ik heb fantastisch werk en heb plezier in het leven. Het is van belang altijd bij jezelf te blijven en eigen verantwoordelijkheid te nemen. Natuurlijk heb ik ook tegenslagen gekend maar de oplossing zat altijd bij mijzelf!
Ik word heel blij wanneer ik werkgevers en werknemers kan meenemen in het denken in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden. Het werken aan onmogelijkheden is verspilde energie! Wanneer er een gezamenlijk resultaat wordt gehaald ben ik super trots. Vaak zit dit in kleine dingen.
Met geld ben ik eigenlijk niet zo bezig alhoewel ik me realiseer dat de schoorsteen moet roken. Mijn adviseurschap is dan ook niet geld gedreven maar meer vanuit een visie om bedrijven mee te nemen in de wereld van preventie. Natuurlijk vraagt dit een investering maar mijn ervaring is dat het over het algemeen meer oplevert dan het kost. Lukt dit ja, dan heb ik een smile van oor tot oor.

Hoe ziet de toekomstige Arbowereld eruit?
De arbowereld zal en moet veranderen! Het probleem van het tekort aan bedrijfsartsen zal de komende jaren nijpend worden. Dit is een zorg maar aan de andere kant biedt dit ook kansen. Kansen om het logge ambtelijk ‘arbowereldje’ een nieuw gezicht te geven. Niet alleen maar spreekuurboeren, maar een volwaardige sparringpartner zijn wanneer het gaat om oplossingen op het gebied van arbeid en gezondheid in het kader van duurzaam inzetbaarheid. Een hele uitdaging dus!

Arboverpleegkundige
De arboverpleegkundige komt steeds meer in the picture! De komende jaren gaat een grote groep van de bedrijfsartsen met pensioen. Tevens is er geen grote belangstelling onder jonge artsen voor deze specialisatie.
Harry: “Een vergrote inzet van de arboverpleegkundigen is één van de oplossingen voor deze problematiek.”

Binnen Summit Health & Business krijgt de inzet van een arboverpleegkundige dan ook steeds meer vorm. Sinds kort is gestart met het inzetten van het arboverpleegkundig spreekuur. Met name in de eerste weken van verzuim blijkt dit waardevol, maar ook preventief. Er is een directie lijn met de bedrijfsarts zodat er snel geschakeld kan worden. De arboverpleegkundige is BIG geregistreerd.
Ook bij het inzetten van PAGO en PMO, Preventief Medische Onderzoek, speelt de arboverpleegkundige een belangrijke rol. Samen met een doktersassistente kan deze zelfstandig en op locatie worden uitgevoerd. Natuurlijk is er overleg met de bedrijfsarts daar waar het gaat om afwijkende waarden.
Steeds vaker wordt het PMO ingezet als startpunt voor een duurzaam inzetbaarheidsprogramma.

Veiligheidskundige
De veiligheidskundige heeft kennis van de Arbowetgeving en gebruikt die kennis om bedrijven te ondersteunen op het gebied van hun arbeidsomstandighedenbeleid. Dit betekent ondersteuning bij het tot stand komen van de Risico Inventarisatie & Evaluatie en het geven van adviezen op het gebied van Veiligheid, Gezondheid, Welzijn en Milieu.  Harry: “Ik ben middelbaar veiligheidskundige, dit is een waardevolle aanvulling op het vak van arboverpleegkundige. Binnen Summit Health & Business adviseer ik bedrijven over in en outs van de RI&E en het plan van aanpak. Wanneer het om een toetsing van de RI&E gaat, werken wij samen met een hoger veiligheidskundige In de maanden juni en juli is er een leuke actie. Ik bekijk of uw RI&E nog voldoet aan de gestelde eisen en geef een advies. Meer informatie over deze actie staat op onze website”.

Ten slotte organiseert Harry trainingen en cursussen voor de werknemers en bedrijven, zoals de cursus Preventiemedewerker en de cursus omgaan met frequent verzuim.
Integer en oprecht, Harry gaat het gesprek graag aan: ‘Je moet het probleem durven benoemen, pas dan kun je werken aan een duurzame oplossing!’

Week van de RI&E

Beperk verzuim en verloop, begin bij de RI&E
Gezonde en gemotiveerde medewerkers zijn van groot belang voor de bedrijfscontinuïteit. Verzuim als gevolg van werk, zowel op de korte als de lange termijn, is een grote kostenpost voor bedrijven. Als een werknemer ziek wordt of een ongeluk krijgt, kost dit tijd, geld en het veroorzaakt productieverlies. En een zieke werknemer betekent extra werkdruk bij collega’s. Laat uw medewerkers op een prettige en veilige manier werken en zie het terug in uw productiviteit!

De RI&E is een praktisch hulpmiddel om op een gestructureerde manier mogelijke risico’s te inventariseren op het gebied van veiligheid en gezondheid. Veel ondernemers hebben al ondervonden dat dit niet alleen nuttig is om een gezonde en veilig werkomgeving te kunnen garanderen en aan de wetgeving te voldoen. Een gezonde organisatie is ook succesvoller en duurzamer. Uit onderzoek blijkt dat elke euro die u investeert in veiligheid op termijn het dubbele oplevert.

RI&E check
Summit Health & Business onderschrijft het belang van een goede RI&E. Daarom kunt u in de maanden juni en juli gebruik maken van onze actie! U kunt uw huidige RI&E mailen naar onze veiligheidskundige en deze beoordeelt of uw RI&E nog up to date is. Naar aanleiding van de bevindingen van de veiligheidskundige ontvangt u een advies.

Duur: 1 uur
Kosten: € 138,50

Gebruik maken van de RI&E check? Bel 0174 – 540 387 of mail naar info@summithealthbusiness.nl

Even voorstellen…. Irma de Graaf

Sinds 24 april is Irma de Graaf werkzaam voor Summit Health & Business als Casemanager en Re-integratie adviseur.

Irma is een sociaal vaardige netwerker met een ruime werkervaring op het gebied van organisaties en haar kapitaal “De Mens”. Ze houdt van een snelle probleemanalyse en richt zich op praktische oplossingen. Na jarenlang werkzaam te zijn geweest als personeelsadviseur bij grote bedrijven wilde ze de overstap maken naar het Casemanagement. Zij heeft daarvoor de opleiding Regie op Verzuim succesvol afgerond. Het is voor haar een logische stap om naar onze organisatie over te stappen, met de visie de Summit Health & Business heeft.

We zijn blij met Irma, ze is empathisch, energiek en heeft ook nog eens goed gevoel voor humor.

 

Summit Health & Business Academy

Cursus Kalender 2018Verspreid kennis binnen uw organisatie!

Het is belangrijk en efficiënt voor u als ondernemer om zo veel mogelijk kennis in uw organisatie te borgen. Op deze wijze kunt u zelf uw personeelsbeleid sturen en kunnen extra kosten worden voorkomen. Dit begint bij het management en de direct leidinggevenden, maar geldt ook voor de medewerkers op de werkvloer. Daarom biedt Summit Health & Business diverse trainingen & cursussen aan voor u en uw werknemers.

Lees Meer

Hoera, wij zijn gecertificeerd!

Arbodiensten en certificering

Zijn jullie een gecertificeerde arbodienst? Jazeker, op korte termijn vallen de belangrijkste certificaten voor arbodiensten op onze deurmat. De ISO-9001 en de SBCA. We zijn namelijk met vlag en wimpel voor de audit geslaagd!

Het leveren van kwalitatief hoogwaardige dienstverlening, waarbij klantgerichtheid en deskundigheid voorop staan, waren al belangrijke pijlers voor onze organisatie maar met het proces van certificeren werden de puntjes nog meer op de i gezet.

Lees Meer

Privacyregels voor zieke werknemers. Wees alert!

Het valt soms niet mee om bij ziekte van een werknemer goed met elkaar te communiceren. Zeker nu de  privacywetgeving recent is verscherpt. We gaan proberen hier helderheid in te brengen, wat mag je nu wel vragen en wat niet?
Voor werkgevers is het van belang om zieke werknemers zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Hiervoor hebben ze informatie van hen nodig. Bijvoorbeeld om te beoordelen of ze hun loon moeten doorbetalen. Aan de andere kant hebben zieke werknemers recht op privacy. Het is daarom wettelijk niet toegestaan voor werkgevers om te informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte van hun werknemers. Alleen de arbodienst of bedrijfsarts mag deze medische gegevens verwerken.
De verwerking van persoonsgegevens is aan banden gelegd in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) voert de controle uit en heeft onlangs nieuwe beleidsregels uitgebracht voor het verwerken van persoonsgegevens van zieke werknemers.
Hieronder lees je meer over welke gegevens je mag verwerken.
Lees Meer