10 redenen om meer te bewegen in 2019

Wij vertellen je waarom meer bewegen in 2019 het allerbeste goede voornemen is én hoe je hier vandaag mee kunt beginnen.

Onze boodschap voor 2019 is dat je niet je hele leven overhoop hoeft te gooien voor een gezondere levensstijl. Jouw enige goede voornemen zou moeten zijn om meer te bewegen dan je nu doet, zonder een strak regime te volgen. De oplossing om jouw goede voornemen vol te houden en tot een nieuwe manier van leven te maken is simpel; maak het niet te moeilijk. Het roer volledig omgooien is vaak lastig vol te houden en daardoor niet succesvol. Gelukkig heeft onderzoek aangetoond dat korte, maar frequente “beweegmomenten” op de lange termijn meer gezondheidsvoordelen biedt dan intensieve en minder frequente workouts.

Dus waar wacht je nog op? Wij geven je 10 argumenten om vandaag te beginnen:

1. Meer beweging kost niets! De auto verder weg parkeren, vaker blijven staan in plaats van zitten, regelmatig uitrekken of de trap nemen zijn allemaal gratis activiteiten die jouw gezondheid verbeteren.
2. Voel je gelukkiger! Door te bewegen maakt jouw lichaam gelukshormonen aan, zoals serotonine, endorphine en dopamine. Hierdoor ervaar je een natuurlijk verkregen geluksgevoel.
3. Voorkom rugklachten. Lichamelijke activiteit zorgt voor sterkere spieren die rugklachten voorkomen. Daarbij zorgt beweging er ook voor dat de bloedsomloop verbeterd en daardoor de tussenwervelschijven minder snel slijten.
4. Kantoorwerk is geen excuus. Ook tijdens jouw werk op kantoor of achter de computer kun je meer bewegen dan je denkt. Zorg bijvoorbeeld voor een bureau waaraan je ook kunt staan, een actieve zitoplossing of zelfs een bureaufiets!
5. Sterkere spieren en sterkere botten. Hoe meer je beweegt, hoe sterker alle spieren en botten  in het lichaam worden. Onze botten zijn ook levend materiaal en naarmate we ouder worden neemt de dichtheid van onze botten af. Door lichamelijke inspanning, die enige kracht vereist, wordt de aanmaak van nieuwe botcellen gestimuleerd en blijven onze botten gezond en sterk!
6. Mentale balans. Diverse zorgprofessionals adviseren meer lichaamsbeweging bij het behandelen van psychische klachten, zoals stress, angstaanvallen en depressie.
7. De weegschaal onder controle. Door dagelijks bijvoorbeeld 3 uur staand te werken gedurende 5 dagen per week, verbrand je in een maand tijd evenveel calorieën als bij het lopen van een marathon! Dus door dagelijks in beweging te blijven zorg je voor meer calorieverbranding en minder vetopslag in het lichaam.
8. Verbeterde concentratie. Het is bewezen dat aerobe activiteit (een verhoogde hartslag door lichamelijke inspanning) zorgt voor verbeterde mentale focus en meer concentratie op de taken die uitgevoerd moeten worden.
9. Zorg voor een betere “work-life” balans. Door jouw lichaamsbeweging serieus te nemen zorg je automatisch voor een betere balans tussen werk en privé. Door vaste “beweegmomenten” in de agenda te zetten, neem je op tijd afstand van je werk en voorkom je langdurig stilzitten.
10. Vergroot je zelfvertrouwen. Terwijl je spieren en botten sterker worden, groeit ook het geloof in jezelf. Door deze nieuwe levensstijl verleg je soms grenzen en bereik je nieuwe doelen. Dit zorgt voor een beter zelfbeeld en vertrouwen in je eigen kunnen.

Uit tips van de ‘Backshop’